background

Epoca ștefaniană 1466–1546

Epoca ștefaniană 1466–1546

Într-o cronică, despre victoria de la Baia este scris că „a fost gândul lui Dumnezeu cu Ștefan Voievod”. Tot astfel, ridicarea mănăstirii aici a fost un gând al lui Dumnezeu, căruia Sfântul Ștefan i-a dat ascultare.

Tradiția ne-a transmis peste veacuri că Sfântul Altar s-a ridicat pe locul unde era copacul în care s-a înfipt săgeata trasă de către Sfântul Voievod Ștefan cel Mare de pe dealul înalt de lângă mănăstire, Dealul Crucii: „Ștefan vodă cel Bun, când s-au apucat să facă Mănăstirea Putna, au tras cu arcul dintr-un vârf de munte ce iaste lângă mănăstire”.

Dealul Crucii.
În anul 2004, pe Dealul Crucii a fost scris numele ȘTEFAN cu puieți de brad.

În prezent, în muzeul mănăstirii este expus un fragment din acel copac. Fragmentul s-a păstrat până în anii ’60 în altar, fiind suportul crucii pe care este înfățișată Răstignirea Mântuitorului Iisus Hristos. Așa cum Biserica se întemeiază pe jertfa Mântuitorului Hristos, jertfă făcută din ascultare și iubire față de Dumnezeu Tatăl, tot astfel întreaga istorie a Mănăstirii Putna se întemeiază pe gestul ctitoricesc al voievodului.

Fragment de paltin.
Fragmentul din paltinul în care, potrivit tradiției, s-a înfipt săgeata trasă de Sfântul Ștefan cel Mare.

Săpăturile arheologice din anii 1980 au confirmat că mănăstirea a fost ridicată pe o vatră de sihaștri. La 60 de centimetri sub nivelul fundațiilor ștefaniene ale Casei domnești s-au aflat rămășițele pământești a cinci sihaștri. Acestea aveau o culoare gălbuie și erau plăcute la vedere. Pentru că era perioada comunistă, ele au fost îngropate în taină în cimitirul mănăstirii. Ridicarea construcției fără strămutarea mormintelor arată că în vremea Sfântului Ștefan nu se mai cunoștea locul de îngropare a acestor sihaștri, ceea ce înseamnă că ei viețuiseră aici cel puțin cu câteva decenii înainte de începerea construcției.

Alegerea locului

Pe această vatră sihăstrească, Părintele ceresc îl va alege pe Sfântul Ștefan cel Mare să ctitorească o mănăstire de zid, primul său locaș sfânt ctitorit și locul pe care l-a ales de la început ca să îi adăpostească mormântul. Pentru dragostea pe care o avea către Putna, contemporanii lui o numeau „mănăstirea sa dragă”. Pentru importanța ei, peste câteva secole i se va spune „cap tuturor mănăstirilor Moldovei”.

Piatra de temelie a fost pusă de către Sfântul Ștefan în 10 iulie 1466. După trei ani, biserica a fost gata și slujba de sfințire a avut loc duminică, 3 septembrie 1469.

Pahar de ceramică din perioada ștefaniană.
Pahar de ceramică despre care arheologii consideră că a fost folosit la sfințirea Mănăstirii Putna.

În Letopisețul Țării Moldovei se arată că sfințirea a avut loc după o victorie împotriva tătarilor, la Lipinți. Ștefan voievod „s-a întors cu izbândă și a venit să sfințească hramul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, cu ajutorul lui Dumnezeu, cu mâna preasfințitului mitropolit, chir Teoctist, și a episcopului Tarasie [de Roman] și cu egumenii tuturor mănăstirilor. Și la Liturghie au fost, la jertfelnic, în număr de 64 de arhierei și preoți și diaconi, septembrie 3, sub arhimandritul Ioasaf”.

Pentru ziua sfințirii, Sfântul Ștefan a ales în mod special data de 3 septembrie, când este prăznuit Sfântul Cuvios Teoctist. Prin alegerea datei sfințirii de ziua onomastică a Mitropolitului Teoctist al Moldovei, Sfântul Ștefan a arătat marea prețuire și recunoștință pe care le avea față de acesta.

Soborul de la sfințire, foarte mare chiar și pentru prezent, de 64 de clerici, arată și el cât de important a fost momentul pentru domn și pentru țară.

Primii monahi au venit de la Mănăstirea Neamț, în frunte cu starețul lor, arhimandritul Ioasaf, care va fi numit stareț la Putna. S-au păstrat și numele a câtorva dintre cei veniți atunci: ieromonahii Ioanichie și Macarie, ierodiaconul Teodor, monahii Anastasie, Misail, Nicon, Calistrat, Ioil, Martirie. Dospitura luată din cea mai veche mănăstire domnească a țării se va înmulți și va sluji și aici poporul pe drumul său către Dumnezeu.

Biserica Mănăstirii Neamț.

De anii începuturilor se leagă și mormintele domnești aflate în mănăstire.

Prima înmormântare a avut loc în 1477, când a doua soție a Sfântului Ștefan, Prințesa Maria Asanina Paleologhina, a trecut la cele veșnice după numai 5 ani de la căsătorie. În 1478, a murit Mitropolitul Teoctist, după o păstorie de 25 de ani, iar voievodul, fiul duhovnicesc recunoscător, l-a înmormântat în mănăstirea pe care acesta o sfințise cu 9 ani în urmă. Doi dintre fiii domnului, care au murit în copilărie, au fost și ei îngropați aici: Bogdan, în 1479, și Petru, în 1480. De asemenea, primii egumeni ai mănăstirii au fost înmormântați în biserică.

Obiecte descoperite în mormintele domnești.
Obiecte descoperite în mormintele domnești.

Putna epocii ștefaniene a avut pictură interioară și exterioară. Precum o mamă își deschide larg brațele pentru a dărui mai multă căldură și dragoste copiilor, tot așa pictura exterioară îmbrățișează societatea – o societate în care viața în Hristos devine într-o măsură din ce în ce mai mare mod de viață public.

Și așia au fost făcut mănăstirea de frumoasă, tot cu aur poleită, zugrăvala mai mult aur decât zugrăvală, și pre dinăuntru și pre denafară, și acoperită cu plumbu. Și zicu călugării să fie fost făcut și sfeșnicile cele mari și cele mici și policandru și hora tot prisne de argint. (Ion Neculce)

Strălucind blând sub lumina candelelor și lumânărilor, argintul curat și foița de aur aduceau și ele în sufletele pelerinilor sentimentul că Împărăția lui Dumnezeu este la un pas și o viață creștină ne duce în sânurile iubitoare ale Sfintei Treimi.

Prin folosirea foiței de aur pentru fondul frescei, Sfântul Ștefan a înscris Putna în rândul unor biserici-mamă ale epocii, unde fondul icoanelor era în aur: Sfânta Sofia de la Constantinopol, Sfânta Sofia de la Kiev, Adormirea Maicii Domnului de la Kremlinul Moscovei.

Nu doar prin pictură, ci prin tot ce a gândit și realizat la Putna, Sfântul Ștefan a dat acestei mănăstiri un statut cu totul deosebit. El a acordat egumenului unele drepturi speciale, asemănătoare drepturilor episcopilor, iar mănăstirea se auto-guverna. De asemenea, Putna avea în subordinea sa și câteva mănăstiri mai mici, precum cele de la Maneuți și Măcicătăuți, de călugări, și cea de la Horodnic, de maici.

La statutul special al Putnei a contribuit și aducerea aici a străvechii biserici de lemn de la Volovăț, construită în secolul al XIV-lea de către Dragoș vodă. Aceasta se va numi în timp „mănăstirea veche” și va lega domnia Sfântului Ștefan de cea a întemeietorului de țară care fusese Dragoș vodă.

Biserica Dragoș vodă.
Biserica de lemn „Intrarea Maicii Domnului în biserică”, cunoscută și ca Biserica Dragoș vodă sau Mănăstirea veche, este acum înconjurată de cimitirul satului.

Vor urma multe danii din partea voievodului. Alte danii importante au venit din partea marelui vistiernic Iuga, probabil rudă cu domnul, care a fost și el înmormântat, în 1490, în biserică, datorită statutului de ctitor.

În 2 februarie 1503, Sfântul Ștefan, simțind că va părăsi această lume nu peste multă vreme, a dat mănăstirii un act recapitulativ, prin care se confirmau toate daniile și toate drepturile pe care le acordase Putnei.

În perioada ștefaniană, la Putna au funcționat trei școli, în sensul transmiterii de la părinte la ucenic a unor înalte deprinderi: școala de copiere de manuscrise, școala de broderie și școala de muzică bisericească ortodoxă. Călugării au învățat unul de la altul și au creat unele dintre cele mai valoroase obiecte de artă românești. Tot aici, din colaborarea dintre domn, mitropolit și obște au apărut unele dintre primele cronici ale Moldovei, numite azi Letopisețul de la Putna I și Letopisețul de la Putna II. În perioada ștefaniană, egumenii mănăstirii au fost Arhimandriții Ioasaf (1467–1485), Paisie (1486–1502) și Spiridon (1502–1504).

Ca orice lucru bun, care este încercat în greutăți și necazuri, și în istoria mănăstirii au existat numeroase momente dificile, de cumpănă.

Un astfel de moment a fost cel din noaptea de 14 spre 15 aprilie 1484: „în Miercurea Mare, la miezul nopții spre joi, a ars toată Mănăstirea Putnei, cu desăvârșire”, s-a consemnat în letopiseț. Cu râvnă și răbdare, întâiul ctitor a refăcut-o.

După adormirea întâiului ctitor

După ce Sfântul Ștefan a trecut la cele veșnice, în 2 iulie 1504, domnia țării a revenit fiului său, Bogdan al III-lea (1504–1517). El a comandat realizarea magnificei dvere cu Adormirea Maicii Domnului, dăruită mănăstirii în 1510. Dvera a fost lucrată de monahii Mardarie, Iosif și Zosima și este ultima broderie lucrată atunci care se păstrează până astăzi.

În această perioadă s-a dezvoltat mult școala de muzică, al cărei strălucit reprezentant a fost protopsaltul Eustatie. De numele acestuia se leagă patru lucrări muzicale, scrise între anii 1511–1515. De asemenea, scriptoriul putnean și-a lărgit orizonturile, ajungându-se să se copieze și lucrări de înalt nivel teologic.

La Putna, Bogdan și-a îngropat mama, doamna Maria Voichița (†1511), și el însuși va fi înmormântat aici în primăvara anului 1517.

A urmat pe tronul Moldovei fiul său, Ștefan cel Tânăr (1517–1527), cunoscut și sub numele Ștefăniță Vodă. El a emis un nou mare privilegiu, la 1 august 1520, prin care a fost confirmat cel dat de Sfântul Ștefan în 1503.

Mătușa sa, domnița Maria Cneajna, căsătorită cu cneazul lituanian Fedor Wiśniowiecki, murise la 18 martie 1518 și fusese îngropată într-o biserică din Kiev. În 1523, el îi aduce rămășițele pământești în necropola familiei. În ianuarie 1527, trece la cele veșnice și va fi înmormântat tot aici.

Tabloul votiv al Mănăstirii Dobrovăț
Sfântul Ștefan cel Mare, urmat de Bogdan al III-lea și Petru Rareș, în tabloul votiv al Mănăstirii Dobrovăț.

A urmat la domnie Petru Rareș. La 9 martie 1529, el dă cel de-al treilea mare privilegiu, confirmându-le pe cele ale tatălui și fratelui său. Câteva luni mai târziu, când prima sa soție, Maria doamna, a trecut la cele veșnice, i-a adus trupul la Putna, îngropându-l în pronaos. În 1530, a dăruit mănăstirii clopotul numit Ușerul.

În 1536, la 8 martie, a izbucnit în Putna un al doilea incendiu devastator. Din însemnarea despre incendiu, aflăm că exista la mănăstire o bolniță, adică un spital. Existența acestui spital mănăstiresc la Putna atestă interesul Sfântului Ștefan pentru îngrijirea bolnavilor, manifestat și în cazul Mănăstirii Zografu din Athos, a cărei bolniță fusese întemeiată tot de el. De altfel, în vechea bibliotecă a Putnei se aflau și cărți de medicină în limba latină.

Petru Rareș este cel care a contribuit la ridicarea în slujirea de episcop a monahului putnean Anastasie, Episcop al Vadului, în Transilvania, în 1529. Acesta a fost primul gest cunoscut dintre multele fapte prin care Putna va sprijini Ortodoxia din Transilvania.

Mănăstirea Neamț este una dintre cele mai vechi mănăstiri ale românilor. De aici a adus Sfântul Ștefan primul stareț, pe arhimandritul Ioasaf, și pe monahii care au format prima obște a Mănăstirii Putna.