background

A doua epocă de înflorire 1700–1775

A doua epocă de înflorire 1700–1775

Secolul al XVIII-lea a reprezentat a doua epocă de mare înflorire a mănăstirii. Personalități de excepție își închină viața lui Hristos la Putna și viața lor duhovnicească luminează cu putere în societatea și biserica vremii.

O însemnare din 1756 legată de Sfântul Iacob Putneanul arată filiația duhovnicească a celor patru mari părinți care au vegheat asupra mănăstirii: Mitropolitul Sava „au călugărit pe episcopul Calistru, iar Calistru pre Antonii mitropolit, iar Antonii pre Iacov mitropolit”.

Mitropolitul Sava a fost călugăr la Putna, egumen al mănăstirii și apoi Episcop al Romanului (1685–1689). Apoi a fost ales mitropolit al Moldovei, păstorind într-o vreme frământată: 15 domni s-au schimbat în cei 13 ani cât a fost el mitropolit. A pus pentru prima dată blestem împotriva văcăritului, un impozit foarte împovărător pentru oameni. Din această cauză a fost demis în 1702. S-a retras la Schitul Sinești al mănăstirii, de unde a vegheat asupra vieții duhovnicești și materiale a Putnei.

Episcopul Calistru a fost al doilea mare părinte al vremii odrăslit în obștea Putnei, unde a fost și egumen. Între 1708 și 1728 a fost episcop de Rădăuți.

Următorul părinte duhovnicesc din filiația amintită a fost Mitropolitul Antonie. De loc din zona Cernăuțiului, acesta a fost călugăr la Putna, sihastru la Schitul Horecea pe care l-a ctitorit lângă Cernăuți, episcop de Rădăuți în 1528, apoi mitropolit al Moldovei între 1729–1739. În 1739, în timpul unui război ruso-turc, dorind scăparea țării de sub jugul turcesc, negociază cu conducătorul armatei ruse independența țării. Dar sfârșitul războiului aduce din nou Moldova în dependență de Imperiul Otoman. Va pleca din țară în spațiul rus, fiind și acolo mitropolit, până la trecerea la cele veșnice în 1748. Între roadele exilului amar se numără influențarea viitorului Sfânt Paisie Velicicovschi. Va păstra legăturile cu Putna și Biserica pe care o păstorise.

În primăvara anului 1738, un cutremur a zdruncinat biserica, a dărâmat turla și a ruinat zidul înconjurător și unele turnuri din colțuri. În toamna anului următor, Putna a fost lovită de oștile rusești, care, retrăgându-se din Moldova, „au făcut rea stricăciune, au tăiat, au robit, au prădat”.

Tabloul Sfântului Iacob Putneanul.
Tabloul Sfântului Iacob Putneanul la momentul începerii lucrărilor de înnoire a Mănăstirii Putna, în 1755, pe când era Mitropolit al Moldovei.

În 1745, Sfântul Iacob Putneanul, egumen al mănăstirii, este ales Episcop de Rădăuți, iar în 1750, Mitropolit al Moldovei. El a fost cu adevărat omul ales de Dumnezeu pentru a fi al doilea mare ctitor al ei. Devotat trup și suflet mănăstirii sale de metanie, pe care o numea „maică” a sa, Sfântul Iacob nu a cruțat nicio osteneală și nicio cheltuială pentru a o înnoi, în paralel cu desfășurarea unor mari eforturi pentru ridicarea culturală și spirituală a Bisericii și a țării întregi.

Înainte de a începe lucrul, Sfântul Iacob a strâns în jurul său un grup de colaboratori. Fondurile materiale necesare au venit din banii săi, dar și prin efortul colaboratorilor. De exemplu, l-a trimis pe Sfântul Sila, purtătorul de grijă al Sihăstriei Putnei, pentru a strânge fonduri în Țara Românească.

A chemat din Rusia, unde rămăsese după moartea Mitropolitului Antonie, pe un frate al său de călugărie, Vartolomei Mazereanu, om cu dragoste de carte, cu multă putere de muncă și l-a făcut arhimandrit al Putnei, la 15 august 1755. În aceeași zi, a așezat în ferecătură de argint icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Aceste două evenimente din ziua hramului mănăstirii au marcat începutul lucrărilor de reconstrucție.

Anterior, Sfântul Iacob îl numise duhovnic al mănăstirii pe Sfântul Natan, pe atunci ieromonahul Nathanail Dreteanul, cărturar iscusit. Alt colaborator al Sfântului Iacob a fost ieromonahul Calistrat, din neamul boiernașilor Roschip, egumen al Putnei atunci. Mulți alții, precum episcopii de la Roman și de la Huși, monahi din mănăstire, domni și boieri din Moldova și Țara Românească, au contribuit la refacerea Putnei, lucrare ce s-a dovedit a fi de interes național.

Mănăstirea Putna și sihăstriile ei. Tablou din sec. al XVIII-lea.

Părăsind scaunul mitropolitan în 1760, Sfântul Iacob s-a retras la Putna și a continuat demersul ctitoricesc.

Refacerea a vizat chiliile, zidul înconjurător, turnul de intrare, trapezele, bucătăria, brutăria. A înnoit Turnul tezaurului, s-a îngrijit de ridicarea unui cerdac spațios pentru slujbele care aveau loc afară și a pus să se facă în incintă fântână „cu apă foarte curată și bună”.

Paraclisul cu hramul Sfinților Apostoli Petru și Pavel, înnoit, a primit o catapeteasmă nouă, lucrată „mai mult în aur”. De la Kiev au fost aduse „86 icoane, a toate praznicile mari și mici preste an, și două steaguri mari bisericești, și alte lucruri, cu care mult s-au împodobit sfânta biserică.”

Fântâna din incinta Mănăstirii Putna zidită de Sfântul Iacob în 1761.
După revenirea în obștea mănăstirii, Sfântul Iacob „nu s-a dat spre odihnă, ci iarăși s-a apucat de înnoirile Sfintei mănăstiri, care încă nu se isprăviseră”: în 1761 a făcut fântâna din incinta mănăstirii și în anul următor a pavat biserica cu lespezi de piatră.

Cu dreptate consemna Vartolomei Mazereanu în cartea sa, Istoria Mănăstirii Putna: „Cu vrednicie să cade a-i zice: fericit ești, o, Iacobe, că te-ai învrednicit a fi al doilea nou ctitor după fericitul Ștefan voievod, cel viteaz și milostiv”.

În 1750–1775, Putna s-a aflat la apogeul însemnătății, prețuirii și recunoașterii de care s-a bucurat în toată istoria ei. În 1750, trei din cele patru scaune arhierești ale Moldovei erau ținute de episcopi cu metania în Putna, iar în 1775, toate cele patru scaune erau ținute de monahi legați de obștea Putnei. Iar prin refacerea ei de către Sfântul Iacob, Putna era pregătită pentru a înfrunta greutățile care vor urma după incorporarea Bucovinei în Imperiul Austriac.

Mănăstirea Putna și așezămintele ei, Sihăstria Putnei, Sihăstria Ursoaia și Mănăstirea veche. Tablou realizat după înnoirea mănăstirii de către Sfântul Iacob Putneanul. Circa 1761–1768.