background

Cuvioșii Sila, Paisie, Natan și Arsenie

Cuvioșii Sila, Paisie, Natan și Arsenie

În bogata sa lucrare în via lui Hristos, Sfântul Iacob Putneanul nu a fost singur, ci a conlucrat cu alți viețuitori de la Putna. Între aceștia, patru sunt cinstiți ca sfinți, în urma descoperirii moaștelor lor: Cuvioșii Sila, Paisie și Natan, care au viețuit la Schitul Sihăstria Putnei și Arsenie, ale cărui sfinte moaște s-au găsit în Mănăstirea Putna.

Sfântul Ierarh Iacob Putneanul, Mitropolitul Moldovei, și ucenicii săi, Cuvioșii Sila, Paisie, Natan și Arsenie.
Sfântul Ierarh Iacob Putneanul, Mitropolitul Moldovei, și ucenicii săi, Cuvioșii Sila, Paisie, Natan și Arsenie.

Cuviosul Sila

Cuviosul Sila s-a născut în jurul anului 1697, părinții săi numindu-se Ion și Ioana. A intrat din copilărie în mănăstire, la Schitul Orășeni, din Botoșani. După ce a murit părintele duhovnicesc al acestui schit, cândva în perioada 1710–1715, Cuviosul Sila a venit la Schitul Sihăstria Putnei. Aici este călugărit de către părintele duhovnicesc al Sihăstriei Putnei, Teodosie. După trecerea acestuia la cele veșnice, este ales un nou părinte duhovnicesc al schitului, starețul Dosoftei, care rânduiește să fie hirotonit diacon și apoi preot, iar după aceea să fie tuns în schima cea mare. În octombrie 1731, Mitropolitul Antonie al Moldovei dă binecuvântare ca ieroschimonahul Sila să fie de ajutor bătrânului stareț Dosoftei de la Sihăstria Putnei.

Cuviosul Sila a fost dăruit de Dumnezeu cu darul propovăduirii, cuvântul său pătrunzând în inimile oamenilor și lucrând acolo iubirea de Dumnezeu și de aproapele. Ca un nou Gură de Aur, Cuviosul Sila a fost un dascăl al milosteniei, învățând pe cei bogați să sporească duhovnicește prin dăruirea celor materiale. Starețul Dosoftei îl trimite la boierii din Moldova, pentru a obține obiecte necesare bunei rânduieli a slujbelor, iar mai târziu Mitropolitul Iacob Putneanul îl va trimite în Țara Românească pentru a strânge fonduri necesare refacerii Mănăstirii Putna. Alături de acest sprijin însemnat pentru mănăstire, de-a lungul timpului Cuviosul Sila va ajuta mai târziu mănăstirea și în alte moduri, astfel încât va fi socotit între ctitorii noi ai mănăstirii, ca un adevărat înnoitor al ei.

În 1753, după trecerea la Domnul a starețului Dosoftei, Mitropolitul Iacob îl numește pe Cuviosul Sila stareț al schitului. Va continua a se îngriji cu multă râvnă atât de viața duhovnicească a viețuitorilor de la schit, cât și de starea materială a acestuia.

În 1775, în urma ocupării nordului Moldovei de către Imperiul Austriac, mănăstirea și sihăstria ei pierd legătura cu Moldova, inclusiv cu cei care le sprijineau din punct de vedere material, rămași dincolo de noua graniță. O perioadă de mari lipsuri materiale și de presiune duhovnicească a cuprins Biserica și monahismul din această regiune. Doar trei mănăstiri vor rămâne deschise, celelalte mănăstiri și toate schiturile, inclusiv Sihăstria Putnei, fiind închise.

În 23 aprilie 1783, și-a dat sufletul în mâinile Mântuitorului Hristos, după o viață în care s-a străduit să Îl slujească întru totul și după durerea pricinuită de asuprirea duhovnicească a monahismului pe care o trăise în ultimii ani ai vieții.

Racla cu moaștele Cuvioșilor Sila, Paisie, Natan și Arsenie.
În paraclisul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, ctitorit de Sfântul Ierarh Iacob Putneanul, se păstrează și o raclă cu părticele din moaștele Sfinților Cuvioși Sila, Paisie, Natan și Arsenie.

Cuviosul Paisie

Despre viața Cuviosului Paisie înainte de a fi viețuitor al Sihăstriei Putnei știm puține lucruri. Dintr-o mărturie a sa din 30 mai 1765, pe când era deja viețuitor la sihăstrie, aflăm că a fost egumen la Mănăstirea Sfântul Ilie în vremea domniei lui Constantin Cehan Racoviță (1749–1753; 1756–1757) și că a fost mutat de la Mănăstirea Sfântul Ilie la Mănăstirea Râșca, după care a ajuns la Sihăstria Putnei.

Tradiția spune despre el că era ca un stâlp de foc, sprijinind pe toți cei din jur ca un povățuitor adevărat. A primit de la Hristos, Păstorul cel Bun, darul cel mare al înainte-vederii, care, adăugându-se la noianul de virtuți, l-a făcut să fie cunoscut și cinstit de către toți ca un adevărat păstor.

În 16 decembrie 1784, Cuviosul Paisie s-a strămutat cu pace la cele veșnice.

Troparul Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan de la Sihăstria Putnei

Mărturisitori ai dreptei credințe și apărători ai neamului românesc v-ați arătat, Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan. Cu postul, cu privegherea și cu rugăciunea ostenindu-vă, cereștile daruri ați luat. Rugați-vă lui Hristos Dumnezeu să se mântuiască sufletele noastre.

Icoana Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan de la Sihăstria Putnei.


Icoana Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan de la Sihăstria Putnei pictată de părinții de la Mănăstirea Sihăstria Putnei, 2016.

Cuviosul Natan

Cuviosul Natan s-a născut în zona Pașcanilor și a fost multă vreme viețuitor la Putna, fiind eclesiarhul mănăstirii și purtând numele de Nathanail. Apoi s-a retras la sihăstria mănăstirii, dornic de mai multă liniște, și a fost tuns în schima mare cu numele de Natan.

În primăvara anului 1781, la 10 martie, Cuviosul Sila, simțindu-și trecerea din această viață aproape, hotărăște, „împreună cu cinstiții și cuvioșii frați”, să lase în urma sa, ca „stareț și părinte fraților și purtător de grijă al acestui sfânt și dumnezeiesc și liniștit lăcaș” pe fratele său de nevoință, „cuviosul Nathan duhovnicul”.

Cuviosul Natan a fost renumit ca duhovnic iscusit, fiindu-i părinte duhovnicesc și Mitropolitului Iacob. Totodată viețuitorii mănăstirii, împreună-nevoitori cu el, îl cinsteau ca pe cel ce era păzitor și păstrător al bunelor rânduieli și al datinilor străbune.

De asemenea, el a fost înzestrat de Dumnezeu cu darul caligrafierii, ostenindu-se cu multă râvnă pentru a scrie pomelnice și a copia cărți de slujbă și de învățătură duhovnicească. În 1754, scrisul său caligrafic a dat formă Pomelnicului ctitorilor Mitropoliei Moldovei întocmit de către Sfântul Iacob Putneanul. Tot în 1754 a scris un Pavecernic, tradus de către arhimandritul Vartolomei Mazereanu. În 1756, el scrie Pomelnicul Mănăstirii Putna, la inițiativa Sfântului Iacob. În 1758 și 1759, la cererea egumenului Dionisie Hudici de la Schitul Doljești, realizează două Pomelnice ale acestui schit. În 1760, traduce și scrie Canonul sufletului din toate zilele cătră Preasfânta Fecioară Maria, maica lui Hristos Dumnezeu. În 1762, scrie Pomelnicul bisericii Sfântul Dumitru din Suceava. În 1768, realizează Pomelnicul Sihăstriei Putnei. În 1770, traduce și scrie Rânduiala călugăriei. La începutul unora dintre pomelnicele scrise de el a așezat unele versuri, care au fost preluate și în alte lucrări, cu menționarea: „Stihuri în versuri scoasă de părintele Nathanail, ieroshimonahul de la sihăstrie Mănăstirii Putnii”.

IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, se închină la moaștele Sfinților Sila, Paisie și Natan.

După ocupația austriacă și instituirea cordonului care a rupt legăturile dintre Bucovina și Moldova, Cuviosul Natan se străduiește să mențină viața sihăstriei în aceste condiții vitrege, trimițând o serie de scrisori în anii 1782–1783, pentru a cere sprijin material. Totuși, lipsa celor materiale nu s-a depărtat de la ei, așa cum nu s-au luat nici smerenia și pacea care-o însoțesc.

Cuviosul Natan s-a mutat cu pace la cele veșnice în 26 decembrie 1784.

Descoperirea moaștelor Cuvioșilor Sila, Paisie și Natan a fost precedată de o descoperire minunată a faptului că între ruinele bisericii Sihăstriei Putnei se află înmormântați călugări cu viață sfântă. Astfel, în prima săptămână a Postului Mare din anul 1990, un monah de la mănăstire, Natanael, s-a retras într-o colibă lângă ruinele sihăstriei pentru liniștire. Într-o noapte, el a văzut o lumină „nici prea puternică, ca să te orbească, nici prea slabă ca să nu o poți desluși, ci cât este dat ochiului să o vadă că-i dumnezeiască”. Lumina s-a lăsat pe mormintele cuvioșilor, a înconjurat ruinele bisericii și s-a dus spre nord.

În 24 aprilie 1990, părinții Mănăstirii Putna au început refacerea schitului de la Sihăstria Putnei, după ce acesta fusese închis pentru mai bine de 200 de ani. În această zi au fost găsite sfintele moaște ale Cuvioșilor Sila, Paisie și Natan.

Mai întâi a fost găsită piatra de mormânt a Cuviosului Sila, în partea dreaptă a bisericii schitului, având inscripția „Aicea zac oasele ieroschimonahului Sila, care au răposat văleatul 1783, aprilie 23”, iar la o palmă de pământ se aflau osemintele lui, galbene și frumoase. Apoi s-a găsit lângă naos, în exterior, pe latura de sud a bisericii, o piatră de mormânt pe care scria următoarele: „Aici odihnesc oasele robului lui Dumnezeu, Paisie ieroschimonahul, și au răposat la văleatul 17..”. Sub lespede au fost găsite moaștele Cuviosului Paisie. Pătrunzând cu desfacerea pietrelor în interior, s-au găsit și osemintele cuviosului Natan, neacoperite de vreo lespede funerară.

În ședința Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 6–7 iunie 2016 s-a hotărât canonizarea Mitropolitului Iacob Putneanul al Moldovei, cu ziua de prăznuire 15 mai, și a colaboratorilor săi, Cuvioșii Sila, Paisie și Natan, cu ziua de prăznuire 16 mai.

Cuviosul Arsenie

În anul 1999, pe când se executau lucrări de întreținere, a fost scos la iveală craniul unui viețuitor care fusese înmormântat în incinta mănăstirii, după ce din acel loc izvorâse un miros de bună mireasmă.

Racla cu craniul Cuviosului Arsenie.
Racla cu craniul Cuviosului Arsenie.

Întrucât craniul avea o culoare gălbuie și prezența lui aducea o stare de pace sufletească, el a fost dus în chilia părintelui care avea ascultarea de duhovnic al mirenilor ce veneau la mănăstire pentru a se spovedi sau a primi sfat. Într-o zi a intrat în chilia părintelui o persoană demonizată pentru a i se citi rugăciuni de dezlegare. Odată cu citirea rugăciunilor, acea persoană a început să strige „Mă arzi, Arsenie, cu smerenia ta, mă arzi”.

Este posibil ca sfintele moaște să aparțină schimonahului Arsenie de la sihăstrie, amintit ca autor al unei scrieri din martie 1733.

Pe Cuviosul Arsenie îl cinstim și îl rugăm să ne dea și nouă râvna pentru smerenie pe care a avut-o în timpul vieții, și osârdia cu care a împlinit cuvântul Mântuitorului Iisus Hristos: „Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre” (Matei 11, 29).

Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, se închină la moaștele Sfinților Sila, Paisie și Natan. Moment din timpul proclamării solemne a canonizării Sfinților putneni, Mănăstirea Putna, 14 mai 2017.