După anii grei ai războiului, societatea ar fi dorit o viață normală. Dar dispariția greutăților războiului nu a lăsat loc dezvoltării libere. Din contră, libertatea, inclusiv libertatea credinței, se diminuează progresiv, pe măsura extinderii și întăririi în toate domeniile vieții a dictaturii comuniste.
Ca orice sistem totalitar și ateu, comunismul a simțit că libertatea și demnitatea duhovnicească a călugărilor reprezintă un pol al adevărului care stă în calea preluării de către comunism a controlului asupra întregii societăți. De aceea, una dintre țintele principale ale comunismului au fost mănăstirile.
Încă din 1949, comuniștii evaluează diferite măsuri care să scadă numărul călugărilor și să diminueze influența monahismului în societate. Acest lucru va afecta direct și Putna. În plus, spre mănăstire se putea circula doar cu permis special, deoarece mănăstirea se afla la câțiva kilometri de noua graniță, care despărțise Bucovina în două: jumătatea de sud în România, iar jumătatea de nord în URSS.
În această perioadă instabilă, călugării cu greu reușesc să lucreze cele specifice vieții monahale și să ducă mai departe mesajul patriotic al mănăstirii. Mănăstirea este amenințată cu închiderea de către regimul comunist și transformarea ei în… crescătorie de porci.
Pentru a o salva și a reînsufleți viața duhovnicească, în mai 1956, Mitropolitul Moldovei, Sebastian Rusan, a hotărât strămutarea la Putna a 21 de părinți și frați din Mănăstirile Sihăstria și Slatina, în frunte cu un nou stareț, ieromonahul Dosoftei Murariu. Câteva luni va viețui alături de noua obște și Părintele Cleopa Ilie, marele duhovnic al vremii, pentru a introduce aici rânduiala de la Mănăstirea Sihăstria și pentru a contribui la bunul mers al noii obști.