background

Sub stăpânirea austriacă 1775–1918

Sub stăpânirea austriacă 1775–1918

În urma negocierilor austro-turce, Imperiul Austriac a ocupat nordul Moldovei între 31 august și 25 octombrie 1774, teritoriul încorporat fiind numit Bucovina. Pentru că încercase să se opună anexării, Domnul Grigorie III Ghica al Moldovei a fost ucis din ordinul sultanului, la 1 octombrie 1777.

A urmat un proces de deznaționalizare, prin acțiuni de colonizare și imigrare, de ocupare mai ales de către austrieci a principalelor pârghii de conducere ale vieții politice și economice, ale administrației și justiției, ale instituțiilor culturale.

Pentru a rupe legăturile bisericești cu Moldova, în 1781 este creată Episcopia Bucovinei, cu sediul la Cernăuți, scoasă de sub autoritatea Mitropoliei din Iași.

Viața monahală a suferit foarte mult. Până în acel an în zona anexată existau nouă mănăstiri de călugări (Putna, Sucevița, Dragomirna, Sfântul Ilie, Ilișești, Humor, Solca, Voroneț și Moldovița), una de călugărițe (Pătrăuți) și numeroase schituri. În 1786, aceste așezăminte au fost desființate, cu excepția mănăstirilor Putna, Sucevița și Dragomirna. Odată cu celelalte schituri, au fost închise și Sihăstria Putnei și Sihăstria Ursoaia. Pentru mănăstirile rămase deschise, numărul viețuitorilor a fost limitat la 25. Din cei mai mult de 500 de călugări aflați în 1775 în Bucovina, în secolul următor aici mai erau doar 8%!

În anul 1786, după închiderea mănăstirilor, au fost luate proprietățile acestora și ale celor trei mănăstiri rămase deschise și din ele s-a creat Fondul religionar. Pus sub patronajul direct al împăratului austriac, doar o parte din veniturile acestui fond erau direcționate spre întreținerea celor trei mănăstiri rămase deschise.

Mănăstirea Putna, 1851.

Mănăstirea Putna, 1851. Gravură și acuarelă de Alexandru Asachi.

Interiorul bisericii, 1851.

Interiorul bisericii, 1851. Gravură și acuarelă de Alexandru Asachi.

Desființarea mănăstirilor, limitarea numărului de călugări și, mai ales, duhul neortodox al noii stăpâniri politice a dus la scăderea capacității lumii monahale de a da naștere unor vârfuri, care să poată duce greaua povară a stăreției. Biserica a înțeles că menținerea unității de neam și de limbă a românilor bucovineni va avea ca efect și păstrarea identității religioase. În această perioadă, preoți de excepție vor însufleți viața bisericească, politică, națională și culturală a bucovinenilor. Dintre aceștia, unii vor fi chemați să poarte și crucea stăreției.

Deși greu încercată din punct de vedere duhovnicesc în perioada austriacă, Putna a reușit să fie un reazem pentru cei care au dorit să rămână statornici în credința ortodoxă și, atunci când a fost nevoie, a arătat românilor chipul Sfântului Ștefan cel Mare ca model exemplar.

Viața românească va începe să își revină în Bucovina începând cu jumătatea secolului al XIX-lea, mai ales prin eforturile membrilor familiei Hurmuzachi, pe plan politic, și prin eforturile Bisericii, pe plan educațional și religios.

Mănăstirea Putna, cca. 1870.
Mănăstirea Putna, cca. 1870. Gravură de Xavier Knapp.

La Putna, în această perioadă au avut loc câteva mari evenimente.

În 1856, a fost deschis de către o comisie austriacă mormântul Sfântului Ștefan cel Mare. S-a constatat că trupul domnului fusese așezat pe 13 bare metalice sprijinite pe două ziduri de cărămidă. Îmbrăcămintea era din „stofă grea și bogată”, iar în dreptul pieptului se găsea brodată o mare cruce de aur.

Între anii 1850–1856, pe vremea egumeniei Arhimandritului Artemon Bortnic, au fost efectuate ample lucrări de reconstrucție: s-a mutat spre exterior latura nordică a zidului de incintă cu 25 de metri și s-au demolat turnul de pe latura estică și clopotnița din colțul nord-vestic, ambele din epoca lui Ștefan cel Mare, turnurile din colțurile incintei, s-au reclădit chiliile și paraclisul Sfinților Apostoli Petru și Pavel.

Prima Serbare a Românilor de Pretutindeni a fost organizată în 1871, la Putna. Stareț al mănăstirii era Arhimandritul Arcadie Ciupercovici.

Arcadie Ciupercovici a fost a fost paroh timp de 20 de ani la Toporăuți, Cernăuca și Milișăuți.

După moartea soției, va intra în viața monahală. La 19 iulie 1866, a fost tuns în monahism la Mănăstirea Dragomirna, iar la 11 august a fost numit egumen la Putna, ascultare pe care a îndeplinit-o până în 1878. În toamna lui 1878 a fost transferat ca vicar la Centrul Eparhial din Rădăuți. În perioada 1896–1902 a fost mitropolit al Bucovinei și Dalmației.

Mitropolitul Arcadie Ciupercovici

Cuvântarea pe care a ținut-o după Sfânta Liturghie l-a făcut pe Mihai Eminescu să scrie: „Eminentul preot a știut atât de bine să vorbească la sufletele auditoriului, încât am simțit inima noastră mișcându-se de patriotism și însuflețire”. În amintirea acestei serbări, Arhimandritul Arcadie a ridicat o cruce de piatră.

Crucea ridicată în amintirea Serbării din 1871.
Crucea ridicată de egumenul Arcadie Ciupercovici în amintirea Serbării din 1871.

Începând cu anul 1855, un număr important de odoare (pergamente, manuscrise, broderii, argintării, veșminte și sculpturi) sunt alese pentru a participa la diferite expoziții: Cernăuți (1855, 1886), Viena (1873, 1887) și Kiev (1874).

Ultimul egumen din perioada austriacă a fost Arhimandritul Teofil Patraș (1901–1917).

El a fost starețul care a găzduit cea de-a doua mare serbare a tuturor românilor, în 1904, cu prilejul împlinirii a 400 de ani de la adormirea Sfântului Ștefan cel Mare.

Cu sprijinul mănăstirii, în 1905, preotul Dimitrie Dan, paroh în Straja și membru corespondent al Academiei Române, publică monografia Mânăstirea și comuna Putna.