background

Perioada interbelică

Perioada interbelică

Marea Unire din 1918 a însemnat și revenirea mănăstirii în locul său firesc, în România Mare. Putna reprezentase un loc de memorie al neamului românesc și până în 1918, expresie a acestei realități fiind serbările din anii 1871 și 1904. Dar, după Unire, se adună la Putna întreg sufletul românesc, într-un „pios prinos de închinare memoriei sfinte” a lui Ștefan cel Mare, cel care fusese „izvorul nesecat al răbdării în timpul de umilință, al curajului în timp de restriște” (Regele Ferdinand I). Marele domn era voievodul-icoană din care sufletul românesc își făurise simbol de mângâiere și de nădejde.

Însemnare din cartea de impresii a mănăstirii.
Însemnare din decembrie 1918 din cartea de impresii a mănăstirii.

Mormântul Sfântului Ștefan cel Mare devine acum pentru România reîntregită „prilej de închegare sufletească și întărire a românilor din toate părțile”, un loc pentru completarea educației, un izvor din care se sorbea „iubirea nemincinoasă și nemitarnică de țară și neam; bărbăție, înțelepciune, credință în Dumnezeu, nădejde în crucea lui Hristos, iubire de dreptate, de curățenie a conștiinței, putere de a disprețui viclenia, lingușirea și fariseismul”, toate pentru „unificarea vederilor, înțelegerea și stabilirea între noi a unirii în toate și în totul”.

În primul an după dezrobirea Bucovinei, pășeau pe lespezile Putnei români din toate provinciile românești reunite: miniștri, generali, profesori universitari, diferite „societăți” ale vremii (precursoarele ONG-urilor de azi), funcționari publici, țărani, studenți și elevi.

Un moment deosebit l-a constituit venirea Familiei Regale, în 16 mai 1920: Regele Ferdinand, Regina Maria și Principesa Elisabeta, însoțiți de Mitropolitul Primat Miron Cristea și de Mitropolitul Moldovei Pimen Georgescu.

Semnăturile Familiei Regale în Cartea de impresii.
Semnăturile Familiei Regale în Cartea de impresii, 16 mai 1920.

„Chilia și Cetatea Albă, la pierderea cărora a sângerat inima ta, sunt ale noastre – a spus atunci Regele. Și Ardealul, pentru care tu și viteazul tău fiu ați purtat armele victorioase peste munți, este al nostru. Al nostru-i malul mării și bogata Dunăre de Jos!”

Au urmat apoi alți membri ai Casei Regale a României și ai altor Case Regale europene: Prinții Carol al II-lea și Nicolae, Principesa Ileana și Marele Voievod de Alba Iulia, Mihai; Principesa Moștenitoare Elena, soția lui Carol al II-lea, însoțită de sora ei Prințesa Irene, Prințul Paul, Principesele Margareta și Theodora, Prințesa Maria de Grecia, Prinții Christophe de Danemarca și François al Franței.

Starețul Grigorie Volcinschi și obștea mănăstirii.
Starețul Grigorie Volcinschi și obștea Mănăstirii Putna, perioada interbelică.

Situația materială a mănăstirii se îmbunătățise, odată cu revenirea proprietăților mănăstirești în posesia Bisericii. Regele Ferdinand a aprobat decizia Consiliului de Miniștri din 31 martie 1921, prin care Fondul religionar ortodox al Bucovinei trecea în administrația Bisericii.

În vederea unei cunoașteri mai bune a trecutului, Ministerul Instrucțiunii a dispus ca instituțiile de învățământ să organizeze anual trei excursii de studii, în cadrul cărora adesea se ajungea și la Putna. Acestora li s-au adăugat alte pelerinaje, inițiate de diferite societăți și instituții.

Vizita ofițerilor de Stat major, 1928.

La 1 februarie 1925, Ion Nistor, în calitate de președinte al Comisiunii Monumentelor Istorice, Secțiunea Regională Cernăuți, trimitea Mănăstirii Putna avizul prin care acest lăcaș era declarat monument istoric. Documentul era însoțit de un chestionar care trebuia „completat cu date precise”, precum și de invitația de a se întocmi inventare cu odoarele cele mai prețioase.

Obiectele de patrimoniu ale mănăstirii au participat la expoziții naționale și internaționale, precum cele de la Paris (1925) și Bruxelles (1935). O lucrare importantă despre broderiile mănăstirii a publicat la Paris profesorul Orest Tafrali de la Universitatea din Iași, Le trésor byzantin et roumain du Monastère de Poutna.

N. Iorga în vizită de studiu la Mănăstirea Putna.
N. Iorga în vizită de studiu la Mănăstirea Putna.

Al Doilea Război Mondial a dus la o nouă perioadă de regres. După ce trupele sovietice au ocupat nordul Bucovinei, ieromonahul Paisie Prelipceanu, viitorul stareț, a slujit în comunele de sub ocupație și a fost „lumină și mângâiere, sprijin și ajutorare, îndemn și răbdare în menținerea credinței și tradiției ortodoxe”, ferind bisericile „să nu fie prefăcute în magazii și localuri de cinematografe”. După război, toate legăturile cu nordul Bucovinei au fost tăiate.

Condițiile grele sunt surprinse în numeroase pagini de corespondență. De pildă, la 19 mai 1942, egumenul Paisie Prelipceanu cerea prim pretorului de Rădăuți o cantitate de 2 litri de ulei pe săptămână pentru candela lui Ștefan cel Mare, „care arde continuu”, ca aceasta să nu se stingă. Oricât de dificile erau vremurile, lumina candelei de la mormântul marelui domn trebuia să mângâie în continuare pe români și să se înalțe spre cer, mijlocitoare.

Războiul va perturba grav viața monahală. În căutarea soldaților inamici, mănăstirea va fi amenințată cu distrugerea, succesiv, de către armata germană și de către cea sovietică. În ambele situații, salvarea va veni prin smerenia și înțelepciunea unui călugăr: părintele Damaschin Schipor, care a știut cum să discute cu soldații din ambele armate.

Vizita ofițerilor de Stat major la Mănăstirea Putna, 1928.