background

Dvere și zavese dăruite de Ștefan cel Mare

Dvere și zavese dăruite de Ștefan cel Mare

Funcționalitatea acestor văluri liturgice este legată de modul de separare a altarului de naos, într-o perioadă anterioară apariției și dezvoltării iconostasului de astăzi.

Dverele acopereau spațiile goale de sub icoane, prin care se circula între altar și naos, cu posibilitatea de culisare pe vergele, pentru a deschide sau închide spațiile respective. Numele lor vine din limba slavonă: „ușă”. Zavesele se așezau la partea superioară a tâmplei, pentru a acoperi spațiile goale aflate acolo. La Mănăstirea Putna se păstrează doar trei dvere brodate, două dintre ele fiind danii ale lui Ștefan cel Mare, iar una aparținând lui Bogdan al III-lea, și două zavese.

Dvera Înălțarea Domnului, 1484.
Zavesa Înălțarea Domnului, 1484. Pe marginea de jos a broderiei este inscripția: „Io Ștefan voevod, domn al țării Moldovei, a făcut aceasta zavesă Mănăstirii de la Putna, v let 6992, luna lui april, 1”.

Zavesa Înălțarea Domnului la cer a fost dăruită Putnei de către Ștefan cel Mare. Planul iconografic se desfășoară pe două registre: în primul, cel superior, este înfățișat Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, în slavă, înălțându-Se de pe pământ la cer. El este însoțit de doi arhangheli – Rafail și Uriil – iar în dreapta și în stânga lor sunt brodate soarele și luna. În registrul inferior al zavesei este reprezentată Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, Fecioara Maria, împreună cu Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. De o parte și de alta sunt Sfinții Apostoli, în două grupuri, iar pe margini câte un palmier. Deasupra chipurilor Sfinților Apostoli sunt cusute inițialele numelor lor.

Dvera Adormirea Maicii Domnului, de la Ștefan cel Mare, 1485.
Zavesa Adormirea Maicii Domnului, 1485. Pe marginea de jos a icoanei se găsește inscripția: „Această zavesă a făcut-o Io Ștefan voievod, cu mila lui Dumnezeu, domn al Țării Moldovei, fiul lui Bogdan voievod, în Mănăstirea de la Putna, în anul 6993, mai 5”.

Zavesa Adormirea Maicii Domnului a fost dăruită Mănăstirii Putna tot de Ștefan cel Mare. În centrul icoanei, trupul neînsuflețit al Născătoarei de Dumnezeu este așezat pe un catafalc somptuos, acoperit cu un material purpuriu, având marginea brodată. Lângă trupul Maicii Domnului este Iisus Hristos, în slavă, însoțit de patru Sfinți Arhangheli și de un serafim. Mântuitorul ține în brațe sufletul Maicii Sale, spre care privesc cu evlavie și dragoste îngerii. În jurul Maicii Sfinte, într-o atmosferă calmă, mai sunt prezenți Sfinții Apostoli și încă patru sfinți. În partea inferioară a icoanei este brodat Sfântul Arhanghel Mihail care taie cu sabia mâinile evreului Jephonie, care intenționa să răstoarne sicriul. Pe trei dintre marginile icoanei este brodată o bordură cu semipalmete.

Tematica dverelor și zaveselor

Alăturarea unora dintre broderiile putnene – dverele – sugerează existența unei continuități tematice, destul de dificil de urmărit astăzi din cauza pierderilor masive de odoare. De pildă, în cele patru dvere păstrate de la Ștefan cel Mare sunt înfățișate icoanele Buna Vestire, Răstignirea, Înălțarea Domnului și Adormirea Maicii Domnului. Este foarte probabil ca, în trecut, acest șir de dvere să fi fost completat de altele, alcătuind astfel un set de dvere pentru Praznicele Împărătești. Pe de altă parte, anii succesivi în care au fost brodate două dintre dvere, 1484 și 1485, sugerează un interes special pentru acest tip de văluri decorative și reclamă un efort susținut, coerent, ba chiar un program de lungă durată, pe care meșterii s-au străduit să-l respecte.


Zavesa Adormirea Maicii Domnului, 1485. Detaliu.

Dvera Adormirea Maicii Domnului. Detaliu.
Dvera Buna Vestire de la Ștefan cel Mare, sec. XV-XVI
Dvera Buna Vestire, sec. XV-XVI. Pe marginea inferioară a piesei este brodată inscripția: „Această dveră a făcut-o Io Ștefan voievod, fiul lui Bogdan voievod, în mănăstirea de la Putna, iunie 13”.

Cândva, spre sfârșitul veacului al XV-lea, într-o zi de 13 iunie, Ștefan cel Mare a dăruit Putnei o dveră pe care a fost brodată icoana Bunei Vestiri. Compoziția este amplă și plină de semnificații. În prim-plan este înfățișată Fecioara Maria care îl primește pe Gavriil arhanghelul aducând vestea cea bună, anume voința lui Dumnezeu de a Se întrupa din pântecele ei și de a Se face om pentru mântuirea neamului omenesc din robia păcatului. Fecioara rostește cuvintele: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38). Ceea ce impresionează în compoziție este chipul Fecioarei, plin de o adâncă smerenie și curăție lăuntrică. Poate că acesta este cel mai frumos chip al Fecioarei Maria de pe toate broderiile de la Putna. În fundal, Duhul Sfânt care coboară în chipul unui porumbel asupra Fecioarei, umbrind-o, săvârșind taina Întrupării. De-a stânga și de-a dreapta sunt figurați David și Solomon, fiecare cu o profeție în mâini: „Zis-a Domnul, Domnului meu: [Șezi de-a dreapta Mea, până ce voi pune pe vrăjmașii Tăi așternut picioarelor Tale]” (Psalmi 109, 1) și „Înțelepciunea Și-a zidit Sieși casă” (Pilde 9, 1). Primul text vorbește despre faptul că Dumnezeu are un Fiu, egal cu Sine în slavă, pe când cea de a doua profeție are în vedere înomenirea Cuvântului lui Dumnezeu, la plinirea vremii, „casa” fiind însuși trupul omenesc pe care avea să îl ia din Fecioara Maria.

Caracteristici tehnice

Zavesa Înălțarea Domnului, zavesa Adormirea Maicii Domnului și dvera Buna Vestire au aproximativ aceleași dimensiuni. Stilul literelor din inscripții, dimensiunile literelor, încadrarea inscripțiilor în chenare, sunt toate la fel. Zavesa Adormirii Maicii Domnului și dvera Bunei Vestiri se apropie și mai mult, având fondul acoperit cu aceeași pânză de mătase albastră, care se regăsește numai în aceste două piese; tunica Fecioarei este aceeași, și într-o broderie, și în cealaltă, fiind brodată cu aceleași fire de mătase cafenie. Datorită acestor similitudini, pare foarte probabil ca aceste două broderii să fi fost executate de același broder sau, cel puțin, sub coordonarea aceluiași meșter.


Dvera Buna Vestire. Detaliu: chipul Maicii Domnului.

Dvera Buna Vestire. Detaliu.
Dvera Răstignirea Domnului, 1500.
Dvera Răstignirea Domnului, 1500. Pe marginea de jos este inscripția: „Io Ștefan voievod, fiul lui Bogdan voievod și doamna sa Maria, fiica lui Radu voievod, a făcut această dveră mănăstirii sale Putna, în anul 44 al domniei sale, în anul 7008, august 10”.

La 10 august 1500, Ștefan cel Mare face pentru necropola sa dvera Răstignirii Domnului. De-a stânga și de-a dreapta crucii, pe un fond roșu, sunt Fecioara Maria, Maria Magdalena, Ioan Apostolul, câteva femei mironosițe, sutașul Longhin, Iosif din Arimateea și Nicodim. Compoziția „impresionează prin monumentalitatea sa, prin grandoarea personajelor, prin afectivitatea lor dureroasă și reținută, exprimată cu o nobilă distincție”. Icoana transmite și un profund sentiment al sacrului, precum și o mare putere de transfigurare. În colțul din stânga, jos, este brodat Ștefan voievod, iar în fața sa, în pandant, doamna Maria. Cei doi par a participa efectiv la scena Răstignirii. Reprezentarea domnului Moldovei anume pe această icoană are, poate, semnificația unui testament, care va fi reluat și de Bogdan al III-lea pe dvera Adormirii în anul 1510.