background

Acoperământul de mormânt al Mariei de Mangop

Acoperământul de mormânt al Mariei de Mangop

O broderie unicat, de o deosebită valoare artistică și simbolică, este acoperământul de mormânt al Doamnei Maria Asanina Paleologhina.

Portretul Doamnei Maria transmite smerenia, seninătatea și demnitatea pe care sunt chemați creștinii să le aibă în fața morții, știind că aceasta este trecerea spre viața cea nestricăcioasă și întâlnirea cu Hristos.

Inscripția de pe Acoperământul de mormânt al doamnei Maria de Mangop

Acesta este acoperământul mormântului roabei lui Dumnezeu, binecredincioasa și iubitoarea de Hristos Doamnă a lui Io Ștefan voievod, Domnul țării Moldovei, Maria, care s-a și strămutat spre lăcașurile de veci în anul 6985 <1477>, luna decembrie, 19, în ceasul al cincilea din zi.


Singurul acoperământ brodat în întregime pe mătase este cel al doamnei Maria Asanina Paleologhina.

Acoperământul de mormânt al doamnei Maria de Mangop.

În colțuri, pe guler și pe arcadă apar însemnele împărătești ale Paleologilor, dinastie din care ea făcea parte: crucea gamată (zvastica), losange ouvert (două litere „C” adosate), bâtons parallèles (similar cu un grilaj), monograma asăneștilor și cea a paleologilor și vulturul bicefal, stema Imperiului Bizantin. Este un portret de împărăteasă, care, prin similitudine, îl arată și pe Sfântul Ștefan așa cum a fost numit după victoria de la Vaslui ori pe Tetraevanghelul din 1473: împărat.

Detalii de pe acoperământul de mormânt al doamnei Maria de Mangop: monograma familiei Asan, monograma familiei Paleolog și vulturul bicefal.
Detalii de pe acoperământul de mormânt al doamnei Maria de Mangop: monograma familiei Asan, monograma familiei Paleolog și vulturul bicefal.

Pentru căsătoria cu Doamna Maria, Sfântul Ștefan a ales o zi specială: sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, 14 septembrie 1472. Într-o zi legată de primul împărat creștin de la Constantinopol, Sfântul Constantin cel Mare, domnul Moldovei se căsătorea cu o membră a ultimei dinastii care a condus Imperiul Bizantin. Astfel exprima public aceeași concepție despre conducerea politică și despre stat ca Sfântul Constantin. Și dacă turcii cuceriseră Constantinopolul și acolo nu mai era o împărăție creștină, voievodul o continua aici, în țara pe care i-o încredințase Dumnezeu.

Despre dificultatea acestui ideal dă mărturie soarta statului de unde a venit Doamna Maria. În 1475, principatul de Theodoro din Crimeea, cu capitala Mangop, a fost cucerit de turci, după un asediu de șase luni. Atunci au murit și 300 de ostași din Moldova, trimiși de Sfântul Ștefan în ajutor. Fratele doamnei, Alexandru, a fost decapitat din porunca sultanului Mahomed al II-lea, iar familia sa a fost dusă la Istanbul, femeile în haremul sultanului, iar bărbații turciți sau uciși. După doi ani, pe 19 decembrie 1477, a murit și Doamna Maria și a fost înmormântată în nou-zidita necropolă a lui Ștefan cel Mare, la Putna, aceasta fiind prima înmormântare săvârșită aici.