Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, Mănăstirea Putna și Fundația „Credință și Creație. Acad. Zoe Dumitrescu-Bușulenga – Maica Benedicta” a organizat două evenimente culturale în zilele de 24 și 25 mai 2024. În deschiderea manifestărilor, părintele stareț al Mănăstirii Putna, Arhimandritul Melchisedec Velnic, a vorbit despre relația dintre cult și cultură în Biserica Ortodoxă, despre necesitatea ca intelectualii să fie implicați în viața Bisericii, iar arta să exprime valorile Ortodoxiei. Exemplul celei care a fost intelectualul de mare rafinament și angajament, Zoe Dumitrescu Bușulenga, care a intrat în monahism în ultimii ani ai vieții sub numele de Benedicta, este un model de dăruire, de slujire a „altarului culturii naționale”.
În prima zi, domnul Sever Voinescu a susținut conferința cu titlul „De la icoană la tabloul religios. O incursiune în fundamentele umanismului creștin”. Întâlnirea a avut loc în Sala de Conferințe a Centrului Cultural „Mitropolit Iacob Putneanul” și a adunat mai mulți oameni de cultură, părinți ai mănăstirii, elevi și studenți din județul Suceava. În expunerea domniei sale, Sever Voinescu a explicat istoric transferul și preferința lumii medievale occidentale către tabloul religios în defavoarea icoanei. Acest lucru influențează până astăzi cultura apuseană care, câteva secole mai târziu de la această schimbare de paradigmă, a afectat și arta bisericească răsăriteană. Fără a pune în contradicție icoana și tabloul religios, s-a încercat definirea specificului fiecăruia în parte, deosebind clar icoana ca mijloc al întâlnirii cu Dumnezeu în rugăciune, iar tabloul religios ca expresie artistică a credinței în El. Au luat cuvântul, între alții, criticii de artă Doina Mândru și Ruxandra Demetrescu, părintele Ioan Bizău, Teodora Stanciu – președinte al Fundației „Credință și Creație. Monahia Benedicta”, Oana Enăchescu, Adrian Alui Gheorghe și mai mulți monahi de la Mănăstirea Putna.