Născut într-o familie de baptiști practicanți americani, John Maddex a lucrat mai bine de 34 de ani în rețeaua de radio a Institutului Biblic Moody, una dintre cele mai cunoscute și respectate rețele de radio creștine din America. Când s-a retras, în 2007, era Directorul stațiilor de emisie, supraveghind cele 35 de stații Moody din America. Convertit la Ortodoxie în 2000, John și-a pus în valoare bogata experiență înființând postul de radio „Credința Primară” (Ancient Faith Radio), care a devenit cel mai popular radio ortodox de pe internet, cu peste 500.000 de ascultători în fiecare lună. L-am rugat să ne prezinte în câteva cuvinte drumul lui către Ortodoxie și felul cum vede misiunea ortodoxă contemporană.
De ce Ortodoxia?
Nu am căutat Ortodoxia, dar am căutat ceva mai solid și mai liturgic decât stilurile moderne de cult care ajunseseră să domine creștinismul în America. În același timp, fiica mea era studentă la Institutul Biblic Moody și a cunoscut un student care auzise despre Biserica Ortodoxă la unul din cursurile sale. El s-a hotărât să viziteze o biserică ortodoxă și s-a îndrăgostit de ea.
După ce amândoi au absolvit, relația lor s-a dezvoltat și la fel și interesul lor comun pentru Ortodoxie. Ca părinte acest lucru mă îngrijora, mai ales că ne-au anunțat că vor să se căsătorească. Ignoranța mea în ceea ce privește Ortodoxia m-a obligat să încep să cercetez pentru a avea argumente cu care să îi aduc înapoi în comunitatea protestantă Evanghelică. De-a lungul celor 3 ani de cercetare, între 1997 și 2000, treptat, treptat atitudinea mea față de Ortodoxie, ca de altfel și a soției mele, s-a schimbat. Pe scurt, am fost primiți în Biserica Ortodoxă prin mirungere în iulie 2000.
Ceea ce am descoperit a fost Biserica. Am fost surprins să aflu că mai exista cineva în afară de Romano Catolicism care pretindea acest titlu. Nu mă atrăgea să devin catolic din cauza unor chestiuni doctrinare importante, precum autoritatea și infailibilitatea papală, indulgențele, purgatoriul, și altele.
În Ortodoxie am găsit o credință creștină solidă, cu rădăcini adânci mergând până la Apostoli. De asemenea am descoperit o învățătură coerentă, bazată pe Biblie, care, și ea, mergea până la Apostoli. Nu apărea niciuna dintre inovațiile din catolicism sau protestantism. Am descoperit că Biserica Primară era centrată pe Sfintele Taine și vedea Euharistia ca pe adevăratul Trup și Sânge al lui Hristos. A trebuit să mă întreb pe mine însumi de ce nu credeam asta. Cine în tradiția de care aparțin a schimbat această credință universală? Și cu ce drept? Treptat am început să-mi pun întrebări în legătură și cu celelalte temeiuri ale credinței mele și una câte una ele au început să se dezintegreze în lumina Credinței neîntrerupte transmise de-a lungul veacurilor.
Schimbare
Ortodoxia schimbă totul – percepția despre lume, despre Dumnezeu, despre oameni. Când începi să îți dai seama de consecințele Întrupării, întregul univers capătă un alt înțeles. Dumnezeu S-a atins de noi prin aceea că a venit pe pământ, a trăit în trup, a murit cu trupul pe cruce, a simțit suferința, durerea, bucuria, mânia și orice altă emoție afară de păcat. El a biruit moartea și a desființat-o pentru totdeauna prin învierea Sa.
Ortodoxia cere, de asemenea, iubire și iertare pentru ca și noi să fim iertați. Percepția mea despre oameni nu mai poate fi bazată pe suspiciune, lăcomie și egoism. Mi s-a poruncit să-i iubesc așa cum Hristos mă iubește. Mi s-a poruncit să-i hrănesc, să am grijă de ei, să le dau din ce este al meu și să gândesc despre ei numai de bine. Argumentul și dezbaterea nu pot fi temelia apologeticii creștine. Temelia trebuie să fie iubirea și mântuirea sufletelor, inclusiv al meu.
Realism
La Ortodoxie cel mai mult iubesc realismul ei firesc, nesofisticat. Ea recunoaște că toți suntem păcătoși dar ne și îndeamnă să ne ridicăm din nou atunci când cădem. Pentru mine, cea mai neașteptată frumusețe a Ortodoxiei a fost Taina Spovedaniei. Fără ea, creștinii nu au niciun ajutor în lupta cu propriile păcate. Hristos a dat Apostolilor Săi harul de a asculta și de a dezlega păcatele. Apostolii l-au predat episcopilor, care, la rândul lor, i-au delegat pe preoți să primească mărturisirea păcatelor noastre înaintea lui Hristos. Iubesc această taină plină de har și nu știu cum aș putea trăi din nou ca și creștin fără ea.
Am învățat că sunt destule păcate în viața mea de care să mă îngrijesc – atât de multe încât îmi rămâne prea puțin timp pentru a corecta greșelile celorlalți. Am încercat, de asemenea, să gândesc ce-i mai bun despre intențiile celeilalte persoane chiar dacă, poate, nu le înțeleg.
Ancient Faith Radio
Sămânța din care a crescut acest post de radio a fost aruncată de un prieten, care era pastor protestant și mai târziu a ajuns preot ortodox. El mi-a spus în urmă cu câțiva ani: „John, cu anii tăi de experiență în radio, ar trebui să cauți modalități de a folosi această experiență pentru noua ta Biserică Ortodoxă”.
Nu am putut dormi în noaptea aceea gândindu-mă la ce puteam face. Auzisem despre câteva grupuri care „emiteau” pe internet dar nu știam multe despre asta. Curând am aflat de un prieten, cu care nu mai ținusem legătura demult, care înființase propriul său post de radio pe internet și am luat legătura cu el. El mi-a spus de ce fel de echipamente și materiale am avea nevoie. După multă rugăciune și sfătuire, soția mea și cu mine am decis să pornim la drum. Am ipotecat casa și am investit banii în calculatoarele și echipamentele necesare. Pe 27 noiembrie 2004 am luat câteva CD-uri donate de membrii parohiei noastre și le-am încărcat pe calculator. Foarte curând transmiteam această muzică către oricine avea un calculator și se conecta la adresa noastră de internet.
Am început cu un post care transmitea în principal muzică liturgică, câteva citate din Sfinții Părinți și câteva conferințe pe care le-am împrumutat de la un centru de casete ortodox. Eram încă angajat la Moody, așa că AFR trebuia să fie mai mult un hobby. Când am plecat de la Moody în 2007 am putut să-mi dedic tot timpul dezvoltării postului introducând emisiunile înregistrate. Am luat legătura cu preoții pentru a ne lăsa să le folosim predicile și apoi am lansat prima emisiune zilnică cu lecturi din Biblie și comentarii ale Părinților Bisericii.
În decursul anilor următori oferta noastră de emisiuni a crescut în mod semnificativ. Am ajuns la peste 80 de emisiuni care sunt ascultate în fiecare lună de 500.000 de oameni.
În 2008 ni s-a cerut să ne unim cu casa de editură ortodoxă Conciliar Press și am devenit parte a Conciliar Media Ministries. În prezent sunt președinte al Conciliar Media iar fiul meu, Bobby, este managerul postului de radio.
Convertiri
Adesea oamenii din țările majoritar ortodoxe – cum este și România – pur și simplu doresc ceva diferit pentru că ceea ce au le este prea familiar și neinteresant. Dacă cineva trăiește doar cele exterioare ale Ortodoxiei și nu i-a explorat adâncimile poate fi atras de atmosfera mai relaxată din cadrul confesiunilor protestante contemporane și să treacă la secte cum sunt penticostalii.
Dimpotrivă, în America, ceea ce mulți protestanți văd este superficialitatea cultului și lipsa de rădăcini a acestor confesiuni. Când descoperă că istoria bisericii lor este de doar o sută și ceva de ani încep să-și pună întrebări despre multe din tezele lor.
Mișcarea penticostală este o altă variație a creștinismului evanghelic, care pune accent pe lucrarea Duhului Sfânt. Vorbirea în limbi, minunile, a fi „străpuns de Duhul”, și alte manifestări exterioare sunt tipice. Ea oferă, de asemenea, un tărâm propice pentru erezii precum mișcarea penticostală a Unimii care se opune învățăturii despre Sfânta Treime. Nu toți penticostalii sunt vinovați de asta.
Totuși, cea mai importantă caracteristică este rolul pe care îl are emoția în trăirea penticostală. Muzica și predicile sunt făcute așa încât să „monteze” audiența și să o facă să se exprime, participanții întorcându-se, însă, la casele lor cu aceeași stare emoțională pe care o aveau înainte de a merge la adunare. E ca și cum cineva bea o băutură energizantă doar pentru a claca 4 ore după aceea.
Activismul civic
Există o mare varietate de opinii în privința necesității implicării active în spațiul public pentru apărarea valorilor creștine. Unii ar spune că aceasta nu este treaba noastră. Alții îi cheamă pe creștini să fie „sarea și lumina” în comunitățile noastre prin a se împotrivi activ celor care încearcă să ne compromită valorile. Cred că fiecare dintre noi va trebui să decidă pentru sine care este calea potrivită de urmat. Ambele căi prezintă pericole. Dacă ne păstrăm deoparte în tăcere putem da impresia că nu suntem împotriva unor lucruri ca avortul, căsătoriile homosexuale sau pornografia. Pe de altă parte, dacă protestăm, dacă boicotăm sau ne luptăm putem pierde capacitatea noastră de a arăta iubirea lui Hristos în orice situație. Undeva la mijloc este un echilibru pe care trebuie să ne străduim să îl menținem.
Trebuie să fim recunoscuți pentru iubirea noastră. Felul cum ne purtăm cu o persoană umană, fie că suntem sau nu de acord cu ea, ar trebui să fie marcat de iubirea noastră necondiționată, așa cum Hristos ne iubește pe noi.
Pentru tinerii români
Majoritatea dintre dumneavoastră ați crescut probabil în Biserică și, poate, uitați cât de norocoși sunteți pentru că o aveți și astfel cădeți în rutină. Însă pierdeți din bogăția și profunzimea propriei credințe și puteți fi tentați de diverse forme noi de creștinism. Aceste noi expresii sunt importuri din America, care trec sub tăcere lipsa legăturii istorice cu Biserica pe care a întemeiat-o Hristos. Aceste importuri sunt adesea inovații bine-intenționate izvorâte din Reforma protestantă, care a fost o reacție occidentală la excesele Bisericii Catolice. Aceste mișcări au dus principiile Reformei la niște exagerări pe care nici autorii Reformei nu le-ar recunoaște. Între timp, Biserica Ortodoxă a ținut drumul drept și a păstrat intactă credința Apostolilor, fără schimbare sau alterare.
Cei care caută să vă îndepărteze de Biserica Ortodoxă fac niște presupuneri despre Ortodoxie care pur și simplu nu sunt adevărate. Puteți să-i ajutați să înțeleagă credința dumneavoastră cunoscându-le argumentele și oferindu-le cu dragoste un răspuns documentat. Țineți cont că și ei Îl iubesc pe Hristos și că motivația lor, deși greșit orientată, este mântuirea dumneavoastră. Ar trebui să aveți aceeași dragoste și preocupare pentru mântuirea lor prin a le arăta cu răbdare bogățiile propriei Credințe.