background

Bedernițe

Bedernițe

Bedernița este o piesă de vestimentație liturgică care constituie un semn distinctiv al arhiereilor și al unor clerici cu merite deosebite. Are formă romboidală și este confecționată din diverse țesături prețioase decorate cu icoane și simboluri. Piesa se poartă suspendată de un șnur, ce coboară până la nivelul genunchiului. Din punct de vedere simbolic, bedernița aduce aminte de ștergarul cu care Iisus Hristos a spălat și a șters picioarele ucenicilor Săi.

Bederniță cu icoana <i>Adormirea Maicii Domnului</i>, sec. al XV-lea.
Bederniță cu icoana Adormirea Maicii Domnului, sec. al XV-lea.

La Mănăstirea Putna se păstrează două bedernițe. Prima datează din primele decenii ale secolului al XV-lea și a fost atribuită unui atelier constantinopolitan. Tema iconografică a piesei este Adormirea Maicii Domnului. Icoana este concepută în așa fel încât linia mediană a compoziției unește două din cele patru colțuri ale piesei. În poziție centrală este reprezentat trupul neînsuflețit al Fecioarei, așezat pe un catafalc decorat cu perle. Lângă el, Mântuitorul ține în brațe sufletul Maicii Sale.

Bedernița probabil că datează încă din jumătatea a doua a veacului al XIV-lea, o lucrare de seamă a unui atelier constantinopolitan, demnă de a sta alături de cele mai reușite creații din vremea ultimei dinastii bizantine”. (V. Vătășianu)

În jurul sicriului sunt două grupuri de sfinți, fiecare fiind format din câte 7 persoane. În spatele Mântuitorului asistă un grup de 15 îngeri. Pe marginea icoanei este o bordură care înconjoară fiecare dintre cele patru laturi, realizate cu cercuri din perle. Inscripția icoanei este brodată cu fir de argint, în limba greacă.

Bederniță, sec. al XV-lea.
Bederniță, sec. al XV-lea

Cea de a doua bederniță este și ea din secolul al XV-lea. Este brodată cu fir de argint aurit pe mătase roșie și are pe toate cele patru margini o bordură dublă în care sunt redate două însemne imperiale bizantine – zwastica și losange ouvert – repetate fiecare de câte patru ori. Pe bederniță este înfățișat Iisus Hristos, în slavă, înconjurat de simbolurile celor patru evangheliști, precum și de doi serafimi și doi arhangheli (Mihail și Gavriil). Mătasea roșie, însemnele imperiale și motivele vegetale de pe bordura piesei sunt identice cu cele ale acoperământului de mormânt al doamnei Maria Asanina Paleologhina.

Legături cu spațiul sârbesc

În Serbia există un epigonat care seamănă izbitor cu cel de la Putna în ceea ce privește forma, dimensiunile, compoziția, culoarea fondului de mătase (roșie) și motivele decorative, ceea ce sugerează că pentru cele două broderii s au folosit cartoane (matrițe) cu desene identice. (...) Îngemănarea celor două epigonate a condus la ipoteza unei înrâuriri sârbești asupra atelierului de la Putna, mai ales că aici se păstrează și epitaful prințesei sârboaice Eufimia, lucrat în jurul anului 1402.


Bederniță, sec. al XV-lea. Detaliu: Serafim cu ripide.

Bederniță, sec. al XV-lea. Detaliu: Serafim cu ripide.