RO
EN

Tabăra de iconografie

 

 

 

Print Tipărește
Cuprins
Articolul anterior
Articolul următor

„Icoana este o mărturie a vieții lui Hristos și de aceea eu cred că mănăstirea este locul cel mai potrivit pentru a învăța arta iconografiei. Acolo unde năzuința este mai mare și rugăciunea este cea mai sinceră, acolo și mărturisirea este cea adevărată. Nu știu de ce în România și de ce chiar la Putna? Aceasta este ceva ce numai Dumnezeu știe și slavă Lui că tradiția este atât de vie aici, că mai dăruiește iubire și răbdare. Doamne ajută! Pe curând!”


Cu aceste cuvinte ale Katyei Dimitrova se încheia Tabăra internațională de iconografie de la Putna, din perioada 7-22 februarie 2009. Dorința de a reveni la mănăstire s-a împlinit în toamna aceluiași an. Astfel, în perioada 15-27 septembrie 2009, a avut loc la Mănăstirea Putna partea a doua a stagiului din februarie. Au participat, alături de iconari din România, studenți din Bulgaria, care au lucrat sub îndrumarea Părintelui Arhidiacon Anastasie Robu. Tema a fost „De la icoană la pictură murală”.

Pe lângă aspectele practice, în cadrul taberei s-a accentuat dimensiunea spirituală a icoanei. Icoana ortodoxă, spre deosebire de tabloul religios apusean, ne pune în legătură cu lumea nevăzută. Prin ea, creștinul are o nouă posibilitate de cunoaștere a lumii sfinților, a Împărăției Cerurilor, chiar înainte de marea trecere spre cele veșnice. De asemenea, închinarea la o icoană, precum privirea într-o oglindă, îl ajută pe omul credincios să-și cunoască chipul său duhovnicesc. Prin acestea, munca iconarului este un act liturgic, nu doar tehnic. De aceea nu este suficientă abilitatea de a picta, ci viitorul iconar este consacrat printr-o rânduială specială de rugăciune, o hirotesie. Apoi, pentru a picta, iconarul trebuie să se pregătească atent, atât prin pocăință, post și rugăciune, cât și prin adâncirea cunoștințelor teologice și artistice. Numai în lumina acestui scop își găsesc justificarea seminariile iconografice susținute an de an la Mănăstirea Putna.

Prezența IPS Pimen la închiderea taberei a constituit o garanție a faptului că veselia duhovnicească din inimile celor 20 de iconari a fost rodul harului Sfântului Duh. Prin cuvântul cald al Înaltpreasfinției Sale, inimile celor prezenți s-au umplut de o negrăită bucurie a Frumuseții tainic revelate meșterilor artiști din vechime și de nădejdea vie de a fi continuatorii de azi ai muncii lor creatoare.


Aspect din timpul taberei de iconografie


Sus